Välkommen!

Välkommen!

Här kommer du att kunna följa ett ämnesövergripande projekt för år 7, där ett av de pedagogiska verktygen är datorspelet Mission Maker. I Mission Maker skapar eleven sin egen spelvärld med karaktärer och problem som ska lösas. Problemen kommer att kräva kunskaper inom antiken som är vårt kunskapsområde. I projektet ingår ämnena svenska, historia, religion, engelska och idrott och hälsa. Följ gärna med i våra med- och motgångar.

Är du nyfiken på Mission Maker? http://www.youtube.com/watch?v=HD1M77n8_oY



fredag 3 maj 2013

"Får vi använda våld i spelet?"



I SO-undervisningen började vi med att läsa i historieboken om när, var och hur det var i antikens Grekland. Efter det har vi närmat oss religionen och den etiska diskussionen. Vad är gott? Vad är ont? Behövs hjältar? Vi läste och tittade på några av de mytiska förklaringarna från antikens Grekland, men läste också om nutida exempel. Var Anders Bering Breivik ond? Hade han spelat dataspel innan han gjorde sitt dåd? Frågorna blev många och det fanns många exempel från elevernas vardag som de ville lyfta fram.

Vi läste om filosoferna i Grekland och nutida etiska modeller. Efter att diskuterat en del exempel på hur man kan tänka för att veta att man handlar rätt kom vi fram till frågan. ”Är det rätt att använda våld i dataspel?” Vi angrep denna fråga från ett konsekvensetiskt perspektiv och eleverna hade inga problem att plocka fram olika konsekvenser beroende på beslut för eller mot våld. Som en positiv konsekvens lyfte de fram att spelen blev roligare om man får använda de vapen som finns. Som negativt kunde de bl.a. hitta argument att någon kunde påverkas i humöret. De hade svårare att se argumenten som vi som lärare använt- att olika familjer har olika regler om dataspel och att föräldrar kan reagera negativt på våld i spelen. De hävdade bestämt att deras föräldrar tillåter ALLT ; )) Mission Maker är ”snällt” ur elevernas perspektiv och de radar gärna upp andra spel som de spelat och som de upplever som mycket ”värre”. Trots detta accepterar de att vi som vuxna tagit beslutet att inte använda vapnen på levande figurer i spelet, eftersom det finns etiska problem med att göra det i skolans regi. // Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar