I SO-undervisningen började
vi med att läsa i historieboken om när, var och hur det var i antikens
Grekland. Efter det har vi närmat oss religionen och den etiska diskussionen.
Vad är gott? Vad är ont? Behövs hjältar? Vi läste och tittade på några av de
mytiska förklaringarna från antikens Grekland, men läste också om nutida
exempel. Var Anders Bering Breivik ond? Hade han spelat dataspel innan han
gjorde sitt dåd? Frågorna blev många och det fanns många exempel från elevernas
vardag som de ville lyfta fram.
Vi läste om
filosoferna i Grekland och nutida etiska modeller. Efter att diskuterat en del
exempel på hur man kan tänka för att veta att man handlar rätt kom vi fram till
frågan. ”Är det rätt att använda våld i dataspel?” Vi angrep denna fråga från
ett konsekvensetiskt perspektiv och eleverna hade inga problem att plocka fram olika
konsekvenser beroende på beslut för eller mot våld. Som en positiv konsekvens
lyfte de fram att spelen blev roligare om man får använda de vapen som finns.
Som negativt kunde de bl.a. hitta argument att någon kunde påverkas i humöret.
De hade svårare att se argumenten som vi som lärare använt- att olika familjer
har olika regler om dataspel och att föräldrar kan reagera negativt på våld i
spelen. De hävdade bestämt att deras föräldrar tillåter ALLT ; )) Mission Maker
är ”snällt” ur elevernas perspektiv och de radar gärna upp andra spel som de
spelat och som de upplever som mycket ”värre”. Trots detta accepterar de att vi
som vuxna tagit beslutet att inte använda vapnen på levande figurer i spelet,
eftersom det finns etiska problem med att göra det i skolans regi. // Victoria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar