Välkommen!

Välkommen!

Här kommer du att kunna följa ett ämnesövergripande projekt för år 7, där ett av de pedagogiska verktygen är datorspelet Mission Maker. I Mission Maker skapar eleven sin egen spelvärld med karaktärer och problem som ska lösas. Problemen kommer att kräva kunskaper inom antiken som är vårt kunskapsområde. I projektet ingår ämnena svenska, historia, religion, engelska och idrott och hälsa. Följ gärna med i våra med- och motgångar.

Är du nyfiken på Mission Maker? http://www.youtube.com/watch?v=HD1M77n8_oY



måndag 29 april 2013

Förväntningar

Alla vet vi att inlärningen går bättre om man tycker att det man ska lära sig är roligt. En utmaning som inte alltid är så lätt att lyckas med. För att få reda på hur mina elever funderar kring det här projektet gjorde jag en liten undersökning. Jag kallade den "Förväntningar inför arbetet med antiken och Mission Maker". Jag valde att göra undersökningen efter att eleverna redan hade fått ta del av planeringen och vi hade hunnit jobba lite. Jag ville att de skulle ha en liten idé om vad det arbetet skulle innebära, för att se om det påverkade den entusiasm jag fått ta del av innan arbetet drog igång. Entusiasmen finns kvar och flera elever påtalar just att även antiken blir roligare eftersom vi ska använda kunskaperna genom att göra ett datorspel. Många har också på frågan om vad de hoppas lära sig, svarat att de hoppas få lära sig om hur det var att leva under den här tiden samt fakta om gudar osv. Svaren har alltså inte bara fokuserat på möjligheten att få göra ett datorspel även om det också förekommit. Jag hoppas att det kommer innebära att de även har med sig en stor mängd kunskaper om antiken när projektet är slut. //Sabbi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar