Välkommen!

Välkommen!

Här kommer du att kunna följa ett ämnesövergripande projekt för år 7, där ett av de pedagogiska verktygen är datorspelet Mission Maker. I Mission Maker skapar eleven sin egen spelvärld med karaktärer och problem som ska lösas. Problemen kommer att kräva kunskaper inom antiken som är vårt kunskapsområde. I projektet ingår ämnena svenska, historia, religion, engelska och idrott och hälsa. Följ gärna med i våra med- och motgångar.

Är du nyfiken på Mission Maker? http://www.youtube.com/watch?v=HD1M77n8_oY



måndag 27 maj 2013

Problem och frågeställningar

Arbetet med antiken och Mission Maker har varit spännande men allt har inte gått vår väg. Vi har haft flera tekniska problem. Vår IT-avdelning jobbar febrilt med att försöka lösa varför våra datorer vägrar använda ljudfilerna som tillhör spelet. Det har inneburit att eleverna inte har kunnat använda sig av möjligheten att låta karaktärerna prata eller ha ljudeffekter. Vi har också haft problem med att lägga upp videoklipp på bloggen. Detta löstes genom att skaffa en youtubekanal -  tack Filip! Vad hade jag gjort utan alla problemlösare som finns i klassen? Jag har aldrig påstått att IT är min hemarena men det här arbetet har verkligen väckt en del frågor. Om vi ska utbilda elever som är redo för ett modernt samhälle så måste de få använda olika sorters media i undervisningen, men vem utbildar läraren? Visst lär de sig mycket på hemmaplan men det gäller inte alla elever och de vet fortfarande inte hur de kan använda det i ett kunskapsskapande syfte. Någonstans har någon missat att skolan inte blir bättre än den fortbildning man kostar på sina lärare. Arbetet har även inneburit en del andra pedagogiska dilemman. Hur mycket tid är det befogat att lägga på att skapa spelen? Vad finns det för pedagogiska vinster i att jobba så här? Att eleverna har tyckt att arbetet med antiken har blivit roligare pga att de ska få göra ett spel av det, är det en tillräcklig vinst? Motiverar det tiden som har gått åt? Som ni ser är frågorna fler än svaren just nu, men snart är det dags för en utvärdering och det ska bli spännande att se vad eleverna tycker. //Sabbi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar